reklama

Rozhovor s najsilnejšou ženou na Slovensku – Ivanou Hornou

S Ivanou Hornou sa poznám osobne už nejakú dobu. Je to pre mňa niečo tak samozrejmé, že ju ani nevnímam ako vskutku výnimočnú osobnosť silových športov na Slovensku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nie je to vôbec nadnesené, ak o nej hovorím ako o najsilnejšej žene Slovenska súčasnosti (a možno aj ďalekej budúcnosti).

Ivanin hlavný šport je silový trojboj. Tam naozaj exceluje a drží väčšinu Slovenských rekordov v SAKST v niekoľkých váhových kategóriách. Jej hlavná váhová kategória je do 63kg. Najbližšie závodníčky (v akejkoľvek váhovej kategórii) zaostávajú za ňou o 60 a viac kilo (na trojboj). To je ako 2 sekundový rozdiel v šprinte na 100m. Na svetovej úrovni je momentálne vicemajsterkou sveta vo federácii IPF, s výkonom 160kg drep, 90kg tlak na lavičke, 205kg mŕtvy ťah, 455kg trojboj. Na Európskej úrovni je držiteľkou niekoľkých rekordov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mňa však zaujíma vzpieranie a to je pre Ivanu skôr okrajová záležitosť. Verím, že na trojboj sú iní odborníci, ktorí sa Ivane venujú. Napriek tomu, že je to okrajová záležitosť, Ivana je majsterkou Slovenska vo svojej váhovej kategórii z roku 2014. V posledných rokoch sa umiestnila na druhých priečkach. Podobne ako Rado v predchádzajúcom rozhovore, Ivana sa pripravovala na Univerzitné majstrovstvá v Mexiku a ja som ju po poslednom tréningu pred odletom požiadal o rozhovor. Tentokrát ale nie len o taký kamarátsky, na ktorý sme si zvykli počas tréningov.

Ivana Horná po úspešnom pokuse v mŕtvom ťahu 205kg.
Ivana Horná po úspešnom pokuse v mŕtvom ťahu 205kg. (zdroj: IPF, oficiálny profil Ivany Hornej na facebook.com)

Ivka povedz mi niečo o sebe. Odkiaľ si, čo robíš, poprípade rodinný život?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bývam v Soblahove, trvalé bydlisko mám v Soblahove. Ináč teraz pobývam v Bratislave lebo tu študujem geodéziu, kartografiu a kataster na Stavebnej fakulte STU v Bratislave.

Čo sa týka rodiny, no, som šťastne slobodná, bezdetná a mám dvoch psov. Takže, je mi dobre.

Možno toto bude aj odpoveď, že čo robíš vo voľnom čase okrem tréningu, tak predpokladám, že sa venuješ svojim štvornohým kamarátom.

Dokým som tak nejako nesúťažila tak som chodila na výstavy tak cca minimálne dvakrát do mesiaca, ale keďže sa mi to už nejako časovo nevykrýva a je aj dosť finančne nákladné, tak teraz vo voľnom čase chodíme na nejaké prechádzky. Ale rada by som sa k tomu vrátila, len uvidím čo čas dovolí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mimo psov a mimo tréningu?

Rada varím.

To je nová informácia pre mňa. To je pekné.

Rada jem a rada spím ale spánku sa mi moc nedopraje. Vrámci možností.

Si výborná trojbojárka, ale zaujíma ma skorej tvoja vzpieračská stránka. Popíš mi tvoju vzpieračskú históriu. Kedy si začala, ako si začala a s kým?

Viem presne kedy som začala. Prvý krát som bola na tréningu 11. Februára 2013, keďže ma moja sestra Lenka, aj bývalá reprezentantka vo vzpieraní, zavolala do Čiech, kde sme vlastne štartovali s VK KOFI ako jediný ženský oddiel za Slovensko a vtedy to bolo také len narýchlo. Výkony boli slabé. Ja som vtedy aj začínala s trojbojom. Vždy som mala vzpieranie ako doplnkový šport, ale bola by som rada keby sa mi to zmenilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže nebola to láska na prvý pohľad.

Ani nie, ale mala som to popri trojboji, tam som vedela, že budem vedieť rýchlejšie uspieť. Vzpieranie je predsa technicky náročnejšie a nemala som na tréningy toľko času. Rada by som sa tomu viac venovala. Mám dosť súťaží za sebou, akurát až teraz v lete som sa to poriadne naučila. No poriadne. Trochu som sa naučila techniku, lebo predtým to bolo také vzpieranie silou. Takže už aj výkony sú lepšie.

Ale bola som v 2014 majsterka Slovenska. Myslím si, že ešte mám nádej niečo dokázať aj v tom vzpieraní.

Myslím si, že sú tam ešte značné rezervy. Aby som ťa trochu podporil.

Ja si myslím, že áno. Tie výkony sú obmedzované technikou a nie silou, lebo silovo som na tom veľmi dobre, akurát technicky to pokulháva.

Aké sú tvoje osobáky?

V trhu 74kg a v nadhode 98kg.

Video trh, nadhod.

Máš to (nadhod) rozdelené aj na premiestnenie a výraz? Máš rozdiel medzi premiestnením a výrazom?

Vyrážania z bední sa trochu bojím. To mám taký strach z toho. Premiestnenie, no. Vždy len na súťaži si dávam osobáky, takže ja neviem ísť na tréningu na maximum.

Z tých silových cvikov, drepy vpredu a vzadu?

Tak, drep vzadu?

Ivana Horná pri pokuse na drep 160kg.
Ivana Horná pri pokuse na drep 160kg. (zdroj: IPF, oficiálny profil Ivany Hornej na facebook.com)

Môžeš aj svoje trojbojárske čísla, kľudne.

Môj súťažný osobák v drepe je 160kg pri váhe 62,08 (telesná hmotnosť).

Drep vpredu, ja neviem koľko som drepla. 115, 120? Už neviem, nie je to nejaké veľké číslo. Lebo ja som až teraz v lete začala zas robiť drepy vpredu. V mojej trojbojárskej príprave som ich absolútne nerobila a vo vzpieračskej som teraz začala. Teraz už bežne drepujem so 110, v pohode bez opasku. Takže snažím sa bez opasku trénovať. Neviem čo by to urobilo, keby som si ten opasok dala.

Čo tvoj obľúbený cvik? Mŕtvy ťah.

Tak to som niekoľkonásobná európska rekordérka. Súťažné maximum mám 205. Dúfam že na jar to bude o dosť viacej.

Len zopakujem, 205?

Áno, 205kg.

Video tu.

To je ale sumo štýlom. V klasickom štýle si vedieš tieto čísla?

Maximálku na klasiku som neskúšala roky, ale 190 čo som naposledy skúšala bolo po dva. To som dala v pohode. Možno by som dala toľko isto (ako v sumo), neviem.

Môj bývalý priateľ ma naučil sumo štýl. Myslel si, že mi to bude viacej sedieť a skorej som ten typ, že to ťahám vyslovene chrbtom a vtedy viem chrbát lepšie zapojiť.

K trojboju patrí aj bench press, tlak na lavičke.

Ten mám dosť slabý. Tam zatlačím len 90kg so stopkou. Na pomery ženy to je podľa mňa slušné, lebo ja som ešte kvázi začiatočník, súťažím len tri roky. Ale myslím, že na jar tá stovka môže byť.

Iné cviky alebo výkony, s ktorými sa chceš pochváliť?

Ja mám rada kliky na bradlách so záťažou. S 25kg som urobila nejakých 8 opakovaní.

To je také čo ti utkvelo v pamäti?

Áno. Ale raz som aj v striktnom tlaku v stoji zatlačila 65kg. To sa mi raz podarilo. Čo sa týka doplnkových cvikov tak to maximálky akosi nerada testujem.

Väčšinou opakovania testuješ.

Áno. Dala som teraz 75kg tlak na úzko (na lavičke) po tri. Ale teraz až tak často na úzko nerobím.

A to všetko pri akej telesnej váhe?

V súťaži mám váhu pod 63. Väčšinou 62. Normálne bežne mám tých 65, 64kg. Mne to tak kolísa.

"keď sa výkonnostne posuniem, tak to tak beriem, že to je môj úspech"

Tvoj najväčší úspech vo vzpieraní?

Vo vzpieraní to tak neberiem. Skôr keď sa výkonnostne posuniem, tak to tak beriem, že to je môj úspech. Skorej to čo som dala na Interlige (medzinárodná vzpieračská liga) vo Viedni tak ten trh 74 a 98 nadhod. Tak to beriem, ako teraz najväčší úspech. To som zasa začala vzpierať od leta po nejakej dlhšej prestávke.

Akým spôsobom trénuješ? Aké máš plánovanie?

Čo sa týka vzpierania, to plánuje náš tréner pán Kováč.

Už si to prekukla za tú dobu, že akým spôsobom to je vedené?

Skôr je to zamerané na techniku, lebo v tej mám najväčšie rezervy. Teraz pred touto súťažou v Mexiku išiel trojboj úplne bokom, to som brala dosť zodpovedne takže moc nevymýšľam. Občas si dám tlak na lavičke, ale už pomenej. Počúvam to čo mi povie tréner. S ním to konzultujem a on mi píše tréningový plán.

Čo ti najviac pomohlo pri zranení alebo pri nejakej stagnácii?

Stagnáciu som ešte nemala, to sa mi chvalabohu ešte nestalo. Keďže som začiatočník tak tá krivka výkonnosti ešte stále ide hore.

Ale pri zranení? Podarilo sa mi v januári po tom ako som si dala naprávať bedro. Fyzioterapeut mi pohol so spodkom chrbta, tam čo som mala staré zranenie z detstva. Druhý fyzioterapeut mi dal taký jeden nápravný cvik, ktorý mi pomohol, ale v prvom rade mi pichali kolagén do chrbta, lebo som mala poškodenú medzistavcovú platničku. To mi najviac pomohlo.

Mala som tri týždne oddych, len ma tlačil čas. Stalo sa mi to 7 týždňov pred Majstrovstvami Európy v trojboji. Takže som sa tri týždne učila drepovať s prázdnou činkou a ťahať so 40kg. Potom som sa tak nejako zaťala. Udržovala som sa skôr na leg presse a benčovala (tlak na lavičke) som dosť za tie tri týždne. Potom som išla aj cez bolesť. Nie je to bohvie čo. Ale podarilo sa mi dať vtedy prvý európsky rekord v mŕtvom ťahu. Psychická podpora, čo sa zranenia týka, bola najdôležitejšia. Nebola som na tom až tak zdravotne zle, ako psychicky. Zo 185kg čo som na mŕtvom ťahu robila na opakovania som sa dostala na 40kg.

Pri tej psychickej stránke ti čo najviac pomohlo?

Môj otec určite. Moja najväčšia podpora v športe sú určite rodičia. To sú moji najväčší fanúšikovia a najviac ma podporujú.

Hlavne otec ten, chudák, so mnou chodil na každý tréning po tom zranení. On mi aj viedol celú prípravu a on mi najviac pomohol.

Pre zmenu, úplne iná otázka. Ako často trénuješ do týždňa?

Väčšinou 6-7 krát do týždňa sa snažím.

Takže každý deň prakticky?

Áno, ale teraz už v závere prípravy som chodila len 4 krát.

Dvojfázové tréningy zatiaľ nie?

Nie, bohužiaľ kvôli škole sa mi nedá, ale keby som na to mala podmienky tak by som bola rada.

V trojboji sa to určite nedá. Regenerácia je náročnejšia ako pri vzpieraní, pretože pohyby nie sú dynamické a sú tam väčšie váhy. Keby sa mi dalo, tak by som rada aj dvojfázovo trénovala na vzpieranie.

Vo vzpieraní máš ktorý obľúbený cvik?

Asi nadhod mám najradšej. Tak to berem.

Ivana Horná s 90kg na nadhode.
Ivana Horná s 90kg na nadhode. (zdroj: Oficiálny profil Ivany Hornej na facebook.com)

Ten ti ide a aj ťa baví?

Áno, ten skorej. Trh moc nemusím. Ten je skôr taký technický.

Takže to je tvoj neobľúbený cvik?

Áno. (veľký smiech) Tam nad činkou nemám takú kontrolu, takže niekedy mi to sadne, niekedy nie. Ale myslím, že keď ešte potrénujem, tak tiež sa možno zaradí medzi moje obľúbené cviky.

Akým spôsobom regeneruješ?

Ja regeneráciu zanedbávam. Na masáži som nebola rok a pol.

"koľko moje telo zvládne, toľko zvládne"

Výdatný spánok, dobré jedlo?

Akurát jedlo. Ten spánok, to moc nenaspím. Nie je to bohvie čo. Tak poviem, že koľko moje telo zvládne, toľko zvládne.

Sem tam vidím, že si bola na kryoterapii. Pomáha ti?

To som bola len teraz, keď som mala rameno boľavé. Pomáha mi to, ale už som tam dva týždne nebola ale to si myslím, že to je dobré. Minulý rok mi to pomohlo keď som si lakeť trochu zranila pri doťahoch. Vtedy mi to dosť pomohlo.

Aké sú tvoje ďalšie plány vo vzpieraní? Vidíš sa vôbec vo vzpieraní v budúcnosti?

Určite áno, chcela by som sa vidieť.

Blíži sa nový olympijský cyklus. Máš niekde vzadu v hlave, že by si sa chcela zúčastniť olympiády?

Keď to stihnem do štyridsiatky (veľký smiech).

V prvom rade by som si chcela výkon zlepšiť. Ale rada by som, keby bola možnosť ísť na majstrovstvá Európy na jar. Tam by som rada išla.

To je tvoj cieľ teraz?

No cieľ. Uvidím, že aká bude výkonnosť teraz v Mexiku. Myslím, že natrénujem a nevzdám sa toho, tak by to mohlo vyjsť. Môj otec si z toho vždy robí srandu. Aj keď mám 26 rokov a začala som tak neskoro tak mi hovorí, že som nádejná mladá vzpieračka. Tak mi vždy hovorí.

Spomínaš svojho otca. Máš nejaký vzor alebo idol?

Určite môjho otca.

Predpokladám, že je jeden z tých najväčších.

Otec síce až také úspechy ako ja nemal, ale čo sa týka prístupu k športu, strašne si vážim ten jeho prístup. Určite je to on. Takisto zmýšľa pri súťažení aj tréningu ako ja. On tiež býval taký nažhavený na ten šport.

Iné vzory?

Ani nie. Pozerám si rôzne videá vzpieračov atď., ale nejaký vzor? Nie.

"Čo sa týka motivácie, to sa musím ja sama."

Nie je to také čo v tebe živý motiváciu.

Čo sa týka motivácie, to sa musím ja sama. Nikto ma tak vyslovene nevie motivovať vo výkonoch. Jedine otec mi povie, že „musíš“. Vtedy sa snažím, ale väčšinou je to v mojej hlave.

Aký je plán na túto súťaž?

Plán som mala, čo sa tréner dočítal, že 80 a 100kg (trh/nadhod), tak uvidím či to splním. Aspoň tých 100 keby som dala na tom nadhode, aby som si splnila cieľ. V trhu ako to vydá. 76, 77 by to bolo ideálne.

Prajem ti všetko dobré do súťaže. Aspoň základy spraviť a v najlepšom prípade 6 zo 6.

Ďakujem.

Viac sa o Ivane Hornej môžete dozvedieť priamo na jej oficiálnom profile: ttps://www.facebook.com/Ivana-Horna-powerlifter-1557945074469406/

Viac o vzpierani: www.facebook.com/vzpieraniebratislava

Matej Polák

Matej Polák

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Syn, manžel, otec. Predpokladaná dĺžka života 27375 dní. Zoznam autorových rubrík:  vzpieranie

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu